.

MÅNLANDNINGARNA 50 ÅR OCH
DEN
NYA RYMDKAPPLÖPNINGEN. |
|
|
 |
|
|
Medier kommer det närmsta
året, i samband med
månlandningarnas 50 års
jubileum, minnas den
historiska händelsen, t.ex.
har storfilmen ”First Man”
med bl.a. Ryan Gosling,
premiär 12:e oktober.
Länderna bakom rymdstationen
ISS påbörjar om några år
att bygga en ny rymdstation i
månens omloppsbana, det
privata företaget Space X
ska ta rymdturister till
månen och i USA har man med
politisk enighet bestämt att
man ska ta människan till
Mars, mm. En ny
rymdkapplöpning har
påbörjats.
Inför 50 års jubileet har
vi satt ihop en spännande
rymdfortbildning med många
spännande filmklipp, i tre
delar. Den första delen
handlar om varför och hur
Apolloprogrammet
genomfördes. Vad gjorde 12
astronauter på månens yta?
Den andra delen handlar
om den nya |
 |
|
kapplöpningen till månen och
planerna på att åka till
Mars. Under den sista delen
berättar vi om några
aktuella
saker, t.ex.
rymdens ny militära betydelse,
rymdtele-skopens bidrag,
t.ex. Hubbleteleskopets
ersättare James Webb och
sonder
som ska skickas till
en planet kring solens
närmsta stjärngranne (ett
annat ”sol”-system alltså). |
Är 50
års jubileet för
månlandningarna relevant för
dig som lärare? Är den nya
rymdkapplöpningen det?
Månlandningarna var en
historisk teknisk bedrift
och många skolämnen berörs
på något sätt av det. Här
finns mycket spännande
teknik att titta på, t.ex.
månlandare, elektriska
månbilar och hur man
lyckas får en farkost till
månens yta och hålla
besättningen vid liv o.s.v.
Förutom att det hela är
väldigt spännande, kan man
göra mycket av ämnet i
klassrummet, från de yngsta
som bygger modeller till de
äldre som förstår villkoren
att leva |
|
|
i rymden och den
tekniska utvecklingen.
Inte minst behöver du ha
koll på aktuella saker
relaterade till din
undervisning och bli
inspirerad.
Låt oss ge dig en nyttig
helhetsbild.
Drivkraften
att ta människan till månen
var till stor del politisk
då det utgjorde finalen av
rymdkapplöpningen, en viktig
del i det kalla kriget. I
övrigt motiverades
programmet vetenskapligt.
Exemplen är många på
uppfinningar och
tillämningar vi idag
använder som kom ur
Apollo-programmet. T.ex.
miniatyrisering av datorer,
olika material, infraröd
örontermometer,
digitalkameror,
motorvägsäkerhet,
vattenrening,
livsmedelssäkerhet och
memory-foam madrasser, mm.
Kring månlandningarna finns
några av världens främsta
konspirationsteorier, vad vi
idag skulle kalla "fake
story". Det är bra om du som
lärare kan visa hur det
ligger till.
|
|
Datum |
Ort |
Tid |
mån 19/11 |
Malmö |
kl.16.20-20.00 |
tis
20/11 |
Skövde |
kl.16.20-20.00 |
ons 21/11 |
Örebro |
kl.16.20-20.00 |
tor 22/11 |
Norrköping |
kl.16.20-20.00 |
tis
27/11 |
Uppsala |
kl.16.20-20.00 |
ons 28/11 |
Stockholm |
kl.16.20-20.00 |
tor
29/11 |
Halmstad |
kl.16.20-20.00 |
mån 3/12 |
Jönköping |
kl.16.20-20.00 |
tis
4/12 |
Uddevalla |
kl.16.20-20.00 |
ons
5/12 |
Göteborg |
kl.16.20-20.00 |
mån 10/12 |
Karlskrona |
kl.16.20-20.00 |
|
|
|
|
|
Mål:
Deltagaren får helhetsbild kring månlandningarna
och "nya" rymdkapplöpningen samt känne- dom om
aktuella rymdnyheter.
Målgrupp:
Pedagoger för alla åldrar (hur man använder
kunskapen väljer man själv).
Program:
16.20-17.00
Mingel, servering av matigare macka/kaffe
17.00-18.25
FÖRELÄSNING 1
18.25-18.40
Bensträckare
18.40-20.00
FÖRELÄSNING 2
Anmälan och villkor:
Klicka på länken
och
välj i menyn "Anmälan och
villkor",
LÄNK.
Anmälan senast 5
arbetsdagar före aktuell utbildning!
Deltagaravgift:
496 kr + moms/ pers. I av-giften ingår bra kursmate-rial att ta hem till klassrum-met
och
kaffe+matigmacka
Arrangör, info:
LÄNK |